HTML مخفف Hyper Text Markup Language می باشد به معنای زبان اشاره فوق متن می باشد. برای مرورگرها تنها کدهای اچ تی ام ال قابل فهم هستند. به همین دلیل HTML زمان استاندارد طراحی وب شناخته می شود و تمام کدها باید به اچ تی ام ال تبدیل شوند تا توسط مرورگرها تشخیص داده شود. در اینجا مهم ترین کدهای Html را که در سیستم های مدیریت محتوا جهت بهینه سازی محتوا استفاده می شوند را باهم مرور خواهیم کرد. کدهایی که استفاده درست از آن ها باعث بهینه سازی محتوا نزد موتورهای جستجو خواهد شد.
در زبان HTML بخش های مختلف توسط تگ جدا می شوند، این تگ ها به مرورگرها می فهمانند که هر بخش از صفحه چیست و باید چگونه نمایش داده شود. تگ ها انواع مختلف دارند و هرکدام کاربرد و خواص مربوط به خود را دارند که در اینجا به مهم ترین کدهای Html اشاره می نماییم.
تگ های عنوان یا همان هدر مهمترین تگ ها برای جستجوگرهای وب می باشند. از این تگ ها برای شناساندن مهم بودن یک مطلب و بخش بندی آن به موتورهای جستجو استفاده می نماییم. ارزش یک کلمه توسط تگ های h1 تا h6 به ترتیب نشان داده می شود.
تگ H1 تگ عنوان است و تنها یکبار در هر صفحه تکرار می شود و برای سئو و بهینه سازی بسیار حائز اهمیت می باشد، شما باید مهم ترین کلمه کلیدی مطلب خود را که بصورت یک عنوان در محتوا بکار رفته است جا بدهید.
تگ H2 – H6 ، H2 بزرگترین استایل را دارا می باشد و به تدریج استایل ها تا H6 کوچکتر می شود. که درجه اهمیت آنها هم به همین میزان رده بندی می شود. بهتر است به تناسب از این تگ ها در نوشته های خود استفاده کنیم. البته استفاده از این تگ در حالت عادی باعث بزرگ تر شدن سایز متن می شود که باید توسط کدهای CSS آن را بصورت دلخواه و اندازه مناسب دربیاوریم.
این مطلب را بخوانید : چگونه از تگهای H1 تا H6 استفاده کنیم ؟
تگ توضیحات یا همان دیسکریشن بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا در تمام نتایج جستجوها که به کاربر نمایش داده می شود علاوه بر عنوان، دیسکریشن هم نمایش داده می شود و کاربر را برای کلیک و ورود به سایت ترغیب می نماید.
نکته ای که بسیار باید رعایت شود این است که علاوه بر جذابیتی که دیسکریشن باید داشته باشد حتماً باید به متن صفحه هم مرتبط باشد و از کلمه کلیدی اصلی در آن استفاده شده باشد.
بسیار دیده می شود که دیسکریشن و متن صفحات هیچ ارتباطی به هم ندارد. توضیحات صرفاً برای جذب کاربر به سایت نوشته شده است. این تقلب علاوه بر اینکه توسط موتورهای جستجو لحاظ می شود باعث بی اعتمادی کاربر به سایت هدف نیزخواهد شد و باعث می شود سریعاً سایت را ترک نماید و به مرور زمان نام وب سایت به عنوان سایت بی کیفیت و متقلب زبان به زبان خواهد شد.
در حالت کلی محتوای این تگ باید دوخاصیت زیر را داشته باشد:
نوشتن توضیحات مربوت به سایت در تگ <meta> :
گفتنی است تعداد کاراکترهای مجاز برای دیسکریشن ۱۵۴ کاراکتر می باشد و خلاصه ای از متن را در ۱۵۴ کلمه به کاربر در هنگام جستجو نشان می دهد.
یکی از متاتگ هایی که در افزایش سئو و بهینه سازی کاربرد دارد متاتگ کلمات کلیدی یا Meta Keywords ها هستند. به کمک این متا می توانید کلمات کلیدی یک صفحه را در اختیار موتور جستجو قرار دهید. در حال حاضر طبق داده های بدست آمده موتور جستجوی گوگل از این مورد صرف نظر می کند ولی دیگر موتورهای جستجو از این Tag استفاده می کنند.
متاکیورد از سال ۲۰۱۲ از جستجوگر گوگل حذف شد. تنها کیورد تگی که برای گوگل همچنان وجود دارد متا تگ news-keyword است که همانطور که از نامش پیداست فقط برای اخبار کاربرد دارد و حداکثر تعداد تگ نیوز کیورد ۱۰ عدد می باشد که به واسطه ویرگول از هم جدا می شوند.
نوشتن کلمات کلیدی در تگ <meta> :
نکات مورد توجه در سئو:
مهم ترین کدهای Html موجودیت Alt در تصاویر می باشد که محتوای متنی یک عکس را شرح می دهد. متنی که در این تگ بکار می بریم موجب افزایش رتبه سایت و محتوا خواهد شد. همچنین متن این تگ زمانی که تصویر به جایی لینک داده شده باشد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
سعی کنید در حد یک جمله کاملا مرتبط و دارای کلمه کلیدی برای ALT تصاویر خود استفاده کنید. یک نمونه استفاده از این کد html بصورت زیر می باشد.
هر صفحه از سایت ما دارای یک نشانی یا URL مجزا می باشد و آدرس صفحه های وب مورد توجه موتورهای جستجو می باشند. نام یک سایت یا یک صفحه می تواند منجر به فهمیدن محتوای آن برای کاربران و موتورهای جستجو باشد. سعی کنید از نشانی های مرتبط و کوتاه استفاده کنید.