یکــی از عوامــل منفــی کــه در ســئوی ســایت شــا تاثیــر گــذار هســت ، URL هــای متعــدد بــا محتــوای یکســان هســت . در ســال ۲۰۰۹ موتورهــای جســتجوگر متا لینک Canonical رو معرفــی کردنــد. اســتفاده از canonical در صفحــات ســایت شــا کمــک بســیار زیــادی بــه موتــور جســتجو مــی کنــه تــا بتونــه نســخه اصلــی صفحــات رو بــرای ایندکــس از بیــن صفحــات تکــراری ســایت تشــخیص بــده. در اصــل وقتــی تــگ canonical رو در یــک صفحــه قــرار میدیــم، منظــور اینــه کــه آدرســی کــه در ایــن تــگ وارد شــده دارای مطالــب مشــابه بــا ایــن مطلــب هســت و بــه جســتجوگر کمــک مــی کنیــم تــا تمامــی صفحــات بــا محتویــات یکســان رو ایندکــس نکنــه و بهتریــن گزینــه رو انتخــاب و ایندکــس کنــه .
بسیاری از صاحبان سایت با این مشکل برخورد می کنند که مطالب با محتوای یکسان دارند اما URL های آنها متفاوت هست که در این جا چند مشکل بوجود میاد :
– موتورهای جستجوگر نمیدونند که کدوم صفحه رو مورد بررسی قرار بدهند یا ایندکس کنند ؟
– موتورهای جستجو نمیدونند در بخش نمایش نتایج کدوم صفحه رو به نمایش دربیاورند ؟
– و موتورهای جستجو در رنک دهی به این صفحات دچار مشکل می شوند .
همین امر باعث میشه تا رنک صفحات شما کاهش پیدا کنه . برای رفع این مشکلات صاحبان سایت از Canonical استفاده می کنند.
بــرای درک بهــتر یــک مثــال براتــون میزنــم ؛ تصــور کنیــد یــک فروشــگاه اینترنتــی داریــد ، آرشــیو محصولاتتــون رو در دو صفحــه قــرار دادیــد . یــک صفحــه نمایــش محصــولات بــا توجــه بــه دســته بنــدی و یــک صفحــه نمایــش محصــولات بــر اســاس قیمــت و تاریــخ . حــالا شــا محصــولات و محتــوای یکســان رو در دو صفحــه نمایــش میدیــد . ایــن مســئله در ســئوی شــا تاثیــر منفــی میــذاره . خــوب بــه نظــر میرســه صفحــه ی نمایــش محصــولات بــر اســاس دســته بنــدی صفحــه ی اصلــی و صفحــه ی نمایــش محصــولات بــر اســاس قیمــت و تاریــخ صفحــه فرعــی محســوب میشــه (تشــخیص صفحــه اصلــی بــا خودتونــه). بــه عنــوان مثــال مــا لینــک هــای زیــر رو در نظــر میگیریم :
حــالا بــرای حــل ایــن مشــکل مــا میایــم متالینــک canonical رو در صفحــه ی فرعــی (یعنــی نمایــش محصــولات بــر اســاس قیمــت و تاریــخ) قــرار میدیــم و مقــدار اون رو آدرس صفحــه ی اصلــی (یعنــی نمایــش محصــولات بــر اســاس دســته بنــدی) قــرار میدیــم . اینطــوری بــه موتورهــای جســتجوگر میفهمونیــم کــه صفحــه اصلــی کــه بایــد ایندکــس بشــه صفحــه نمایــش محصــولات بــر اســاس دســته بنــدی هســت و صفحــات نمایــش محصــولات بــر اســاس قیمــت و تاریــخ صفحــه فرعــی محســوب میشــه . نحــوه اســتفاده از متالینــک کنونیــکال بــه شــکل زیــر مــی باشــد :
<link rel=”canonical” href=”http://exampleShop.com/products?cat” />
ما این لینک رو در صفحه فرعی در قسمت head صفحه قرار میدیم تا صفحه اصلی شناسایی و توسط موتورهای جستجوگر ایندکس بشه .
در سیســتم هــای مدیریــت محتــوا مثــل وردپــرس ، افزونــه هــای قدرتمنــدی در ایــن زمینــه وجــود داره کــه بصــورت هوشــمند لینــک هــا و صفحــات رو شناســایی مــی کنــه و در head صفحــات فرعــی کــد canonical صفحــه اصلــی رو درج مــی کنــه .
نکات :
– درج این لینک در صفحات اجباری نیست اما بودن این لینک در صفحات به روبات ها برای ایندکس صفحات کمک بسیاری می کنه .
– زمانی که شا این لینک رو در صفحه ای قرار میدید و لینک صفحه ی دیگه رو درون کنونیکال تعریف می کنید ، به جستجوگر این دستور رو میدید که به این صفحه امتیازی نده و به صفحه هدف امتیاز بده .
خوب دوستان فکر می کنم توضیحات لازم در رابطه با متا لینک Canonical رو داده باشم . در صورتی که سوال یا ابهامی براتون بوجود اومد در بخش نظرات پایین مطلب مطرح کنید . موفق و پیروز باشید.