نذاشتن وقت کافی روی پیدا کردن ارزش تجاری کلمه کلیدی یکی از اشتباهات رایج سئو کارها در تحقیق کلمات کلیدی می باشد، وقتی شما زمان لازم را برای پیدا کردن کلمه کلیدی که ارزش تجاری بالایی دارد می گذارید بدون شک بهتر می توانید بر روی محصولات و خدمات یا اهدافی که از سئو دارید برنامه ریزی نمایید.
در حقیقت اکثر متخصصان سئو رو این نکته توافق دارن که وقتی قراره کلمه کلیدی انتخاب کنیم، ارزش تجاری خیلی مهمتر از حجم جستجو هستش.
یه قصه کوچیک میگم در تایید این فرمایش خودم …
یکی از اولین وبسایت هایی که راه انداختم، ماهیانه بیشتر از ۶۰۰۰۰ بازدید کننده داشت همشم از طریق سرچ گوگل.
حدس بزنین این سایت در ماه چقدر برام درآمد زایی داشت؟
نظرتون راجع به ۴۰ هزار تومن چیه؟
بله، دقیقا ۴۰ تا هزار تومنی ناقابل!
چرا سایت بیشتر از این درآمدزایی نداشت؟ خوب، اون موقعی که داشتم کلمات کلیدی سایت رو انتخاب میکردم، کلا روی حجم جستجو فوکِس کرده بودم (تلفظ درستش همین شکلیه که نوشتم) و اصلا توجهی به ارزش تجاری نداشتم.
معنیش این بود که ۱۰۰ % ورودی سایتم به خاطر کلمات کلیدی اطلاعاتی بود و کسایی وارد سایت میشدن که دنبال کسب اطلاعات بودن.
همونطور که تو این بخش از آموزشمون یاد میگیرین،خیلی سخت میشه ورودی هایی که دنبال کسب اطلاعات هستن رو تبدیل به مشتری های دست به نقد کرد.
اما خبرهای خوبی هم هست …
خوشبختانه با یکم تحقیق و تفحص، میشه به کلمات کلیدی ای دست پیدا کرد که خریدارها با اونها جستجو میکنن.
و وقتی وبسایتتون رو مقابل این آدما قرار بدین، تبدیل کردنشون به مشتری و فروش محصول بهشون مثل آب خوردن میمونه.
حالا وقتشه بدون هیچ مقدمه ای بهتون نشون بدم چطور میشه کلمات کلیدی با نرخ تبدیل بالا رو برای کسب و کارتون پیدا کنین.
وقتی بحث ارزش تجاری پیش میاد، همه میلیونها کلمه کلیدی ای که تو دنیا وجود دارن میتونن تو چهار گروه دسته بندی بشن:
۱ – کلمات “همین حالا بخرید”
این کلمات رو کسایی توی جستجوشون استفاده میکنن که همین الان کارت بانکیشون تو دستشونه و تا چند دقیقه دیگه میخوان خرید کنن.
مثالهایی از کلمات “همین حالا بخرید” در دنیای واقعی : “تخفیف بلیط کنسرت”، “خرید آنلاین کتاب”، “ارسال گل به ایران”، “فروش اقساطی خودرو” و …
همونطور که قبلا گفتم و شما هم احتمالا میتونین تصور کنین، این کلمه ها حجم جستجوی بالایی ندارن ولی خیلی بی نقص بیننده سایت رو به مشتری تبدیل میکنن و برای سایت شما (و البته خود شما) سود آوری بالایی دارند.
کلمات کلیدی محصول، سرچ هایی هستن که روی دسته بندی مشخصی از محصولات، نام برند، یا خدمات تمرکز دارن. مردمی که از کلمات کلیدی محصول برای جستجوهاشون استفاده میکنن، یه مرحله قبل تر از مردمی هستن که با کلمات “همین حالا بخرید” جستجو میکنن.
به بیان دیگه، اینها هم نرخ تبدیل خوبی دارن (بیشترشون از حالت بیننده سایت، به مشتری تبدیل میشن) ولی نه به خوبیه گروه “همین حالا بخرید” (اونا دست به نقد آماده خرید کردنن).
کلمه هایی مثل “ارزان” رو دست کم نگیرین. اتفاقا نرخ تبدیل همچین کلمه هایی خیلی خوبه.
برای مثال کسی که دنبال “لپ تاپ ارزان” میگرده، تصمیمشو برای خرید لپ تاپ گرفته، فقط داره دنبال یه چیزی میگرده که در حد بودجش باشه. یا حتی رنج قیمت هم میتونه کمک کننده باشه؛ “تمام لپ تاپ های زیر ۲ میلیون”
عمده کلمات کلیدی ای که جستجو میشن، کلمات کلیدی اطلاعاتی هستن. همونطور که میتونین تصور کنین، آدمایی که دنبال اطلاعات هستن رو خیلی سخت میشه به مشتری تبدیل کرد.
ولی با این حال نمیشه از این دسته از کلمات کلیدی چشم پوشی کرد. چون حجم وسیعی از جستجوها شامل این دسته از کلمات هستن.
بهترین روش استفاده از کلمات کلیدی اطلاعاتی اینه که کلماتی رو پیدا کنین که حجم جستجوی بالا و رقابت پایینی دارن.
بعدش هر چقدر که میتونین از این بازدیدکننده ها به لیست ارسال ایمیلتون اضافه کنین. یعنی یه کاری کنین که عضو خبرنامه ایمیلی وب سایتتون بشن. اینجوری با ارسال ایمیل های مرتبط به موضوع مورد علاقه اونها در فواصل زمانی مشخص، وب سایتتون رو گوشه ذهنشون حک میکنین تا هر موقع خواستن خرید کنن اول به شما فکر کنن.
خیلی بعیده که بشه سرچ کننده! این نوع از کلمات کلیدی رو تبدیل به مشتری کرد. حداقل در آینده نزدیک این امکان وجود نداره.
کلمه کلیدیه “دانلود رایگان فول آلبوم محسن چاووشی” یه مثال کلاسیک از کلمات کلیدی سَرِ کاریه. خیلی باید خوش شانس باشین که همچین بازدید کننده ای چیزی بخره، یا حتی روی یه تبلیغ کلیک کنه.
از طرف دیگه، کلماتی مثل “خرید آلبوم محسن چاووشی” (کلمه کلیدی همین حالا بخرید)، “دی وی دی محسن چاووشی”(کلمه کلیدی محصول)، “چطور کلیپهای داخل آلبوم محسن چاووشی را ببینم” (کلمه کلیدی اطلاعاتی)، نرخ تبدیل بهتری دارن.
قضیه از این قراره:
این چهار گروه از کلمات کلیدی معمولا بازتاب خوبیه از تمایلات خریدار هستند.
معمولا، نه همیشه.
بعد از همه این کارها، هیچی بدتر از این نیست که رتبه ۱ گوگل رو بدست بیارین، بعدش متوجه بشین درآمدتون بابت هر بازدیدکننده بیشتر از ۱۰ یا ۲۰ تا تومن (۱۰۰ تا ۲۰۰ ریال) بیشتر نیست.
چند تا روش رو بهتون معرفی میکنم که بتونین اطلاعات موضوعی در مورد ارزش واقعی مقدار ترافیکی که به سمتتون میاد رو بدست بیارین.
در صفحه اول گوگل همه چیز قابل مشاهده می باشد، در داخل گوگل شروع به جستجو در کلمه کلیدی موردنظر خود نمایید و تبلیغاتی را که در بالای صفحه نتایج گوگل ظاهر می شوند را مشاهده نمایید.
اگر تعداد زیادی تبلیغات بالای صفحه مشاهده نمودید، باید متوجه این شده باشید که کلمه موردنظر شما رقابت شدیدی دارد و این باید همان کلمه کلیدی باشد که شما برای سئو بر روی آن حساب باز کنید .
ولی قبل از اینکه به سمت سئو کردن آن پیش بروید، باید در ابتدا ارزش رقابتی آن کلمه را پیدا نمایید.